close

20:48
Pirmā pasaules kara krievu bruņumašīnas. Šefīldas komplekss. 1915. gads.
Autors  byakins
Pirmā pasaules kara krievu bruņumašīnas. 25. daļa Sheffield-Simplex. 1915. Ko darīt, ja iegādājies kaktusu?
Autora priekšvārds:  1915. gadā bruņumašīnas uz Sheffield-Simplex šasijas sāka ierasties Krievijā no Anglijas. Krievijas komisija iegādājās 61 bruņumašīnu - 25 no pašas Sheffield-Simplex un 36 no armijas kravas automašīnas un vagonu. Bet pēc testa visas bruņumašīnas tika atzītas par nederīgām. Šķiet, jo pieredzējušāki pircēji kļūst, jo labākas automašīnas viņiem vajadzētu iegādāties, taču bija otrādi. Austins bija pirmie, kas tika iegādāti, un tie palika labākie angļu bruņumašīnas Krievijas armijā, un Army-Motor-Lorry bija tik slikti, ka bija jāmaina visa iepirkumu sistēma.

Vēl 1914. gada rudenī, kad Krievijas pulkveža Sekretjeva komisija apceļoja visas vairāk vai mazāk lielās karaļvalsts rūpnīcas, Sheffield-Simplex piedāvāja krieviem bruņumašīnu ar sešcilindru dzinēju un vienu ložmetēju. Visticamāk, šis projekts vienkārši jau bija gatavs Sheffield-Simplex un bija paredzēts, kur tas galu galā nonāca, Beļģijas armijai. Bet Krievijas komisijai vajadzēja bruņumašīnas ar diviem ložmetējiem. Pavasarī visām firmām, kas Anglijā vēlējās ražot bruņumašīnas Krievijas armijai, tika nosūtīta Militārās autoskolas virsnieka štāba kapteiņa Mironova izstrādātā rezervācijas iespēja. Vairākus mēnešus Šefīldā tika izstrādāts jauns projekts ar diviem pa diagonāli izvietotiem torņiem, kas atbilst Krievijas prasībām rezervēšanai. 1915. gada 7. maijā komisija parakstīja līgumu ar Sheffield-Simplex par 10, bet jūnijā vēl 15 bruņumašīnu būvniecību ar termiņu līdz 1915. gada decembrim. Kopš Sheffield-Simplex tika ražota tikai viena dzinēja un šasijas versija - Sheffield. Simplex LA7B 30HP , un uz tā tika uzbūvēta jauna bruņumašīna. Galvenā atšķirība no sērijveida vieglajiem automobiļiem bija pastiprinātas aizmugurējās ass un dubulto riteņu izmantošana, tāpat kā pikapiem, kas tika piegādāti radioiekārtām Beļģijas armijai. Tajā pašā laikā Army Lorry & Wagon parakstīja līgumu par vēl 36 transportlīdzekļiem uz tās pašas šasijas. Galvenā atšķirība no sērijveida vieglajiem automobiļiem bija pastiprinātas aizmugurējās ass un dubulto riteņu izmantošana, tāpat kā pikapiem, kas tika piegādāti radioiekārtām Beļģijas armijai. Tajā pašā laikā Army Lorry & Wagon parakstīja līgumu par vēl 36 transportlīdzekļiem uz tās pašas šasijas. Galvenā atšķirība no sērijveida vieglajiem automobiļiem bija pastiprinātas aizmugurējās ass un dubulto riteņu izmantošana, tāpat kā pikapiem, kas tika piegādāti radioiekārtām Beļģijas armijai. Tajā pašā laikā Army Lorry & Wagon parakstīja līgumu par vēl 36 transportlīdzekļiem uz tās pašas šasijas.
Sheffield Simplex bāzēta radiostacija - Beļģijas armija
Sheffield-Simlex Bruņumašīna Russian Pattern bija labi bruņota. Bet korpusa bruņu plāksnes ar 8 mm biezumu tika piestiprinātas pie koka rāmja, kas izgatavots no slavenā "labākā angļu oša", kā pārdevēji apgalvoja sarunu laikā. Bruņumašīnas no Sheffield-Simplex maksā par ceturtdaļu dārgāk nekā jau iegādātie Austins, bet briti domāja pareizi, dzinējs ir 6 cilindru, tāpēc vajadzētu maksāt vairāk. Bruņumašīnas uz Sheffield-Simplex šasijas sāka ierasties Krievijā 1915. gada oktobrī, un līdz 8. decembrim tika piegādātas 40 bruņumašīnas 17 Sheffield-Simplex un 22 Armia-Motor-Lauries. Atlikušās 22 automašīnas ieradās 1916. gada pavasarī.
Tirdzniecības osta Petrogradā Pirmā pasaules kara laikā. Sheffield-Simplex bruņumašīnas uz platformām. Foto: RCforum.ru
Bruņumašīnu komisijā jau nonākušo bruņumašīnu testi parādīja, ka tika iegādātas atklāti nederīgas bruņumašīnas. Bruņumašīnas šasija nebija vienkārši pārslogota, kas principā tajā laikā bija ar visām bruņumašīnām, to nevarēja darbināt šādā formā. Īsajos testos mašīnas ļoti ātri salūza, salūza ass vārpstas, diferenciāļi, sabojājās dzinēji. Īpašu kritiku izsauca koka rāmis, kas "staigāja", ņemot vērā necieto pasažieru rāmi. Ņemot vērā bezceļu un klimatu, kādos transportlīdzekļus bija paredzēts ekspluatēt, tie tika atzīti par kaujas darbiem nepiemērotiem.

Lieliska Šefīlda-Simplex fotogrāfija no augšas Latvijas armijas dienestā (šasija pēc modernizācijas). Foto @MrIks,  https://www.antik-war.lv/viewtopic.php?f=145&t=1013683&start=250
Sheffield-Simlex bruņumašīnas bija ļoti līdzīgas tām, kas tika ražotas uz Sheffield-Simplex šasijas Armijas kravas automašīnu rūpnīcā un Armstrong-Whitworth-Jarrot bruņumašīnām. Visām automašīnām sākotnēji bija spieķu riepas. Armstrong-Whitworth-Jarrot bruņumašīnas var atšķirt ar atsevišķiem vadības nodalījuma priekšējās rezervācijas logiem un paceļamu pārsegu esamību dzinēja apkalpošanai uz bruņu pārsega durvīm. Sheffield-Simlex bruņumašīnas atšķiras no bruņumašīnām, ko sauc par armijas motorizēto kravas automašīnu, ar to, ka nav kreisās puses vadītāja durvju, ložmetēju torņi ir pārvietoti uz priekšu, vertikālas vai nedaudz slīpas radiatora aizsargbruņas un apaļie spārni.

Bet 25 bezvērtīgas mašīnas, tās nav pat 8 Bratoļubova bruņumašīnas, kuras arī tika atzītas par lietošanai nederīgām, tā ir liela nauda un resursi, tāpēc komisija ieteica bruņu korpusus pārkārtot uz piemērotākām šasijām vai dzelzceļa karaspēku nodot pārstrādei. un testēšana. Bet bruņu korpusa konstrukcijas dēļ tos nebija iespējams pārkārtot, un 1917. gada sākumā uz lauka dzelzceļu 2. sakņu parku Savelovā pārkārtošanai tika nosūtīti 23 Šefīldi, divi līdz tam laikam jau neapbruņoti. dzelzceļa sliežu ceļu. Iespējams, vienas no bruņumašīnām rezervācija tika izmantota pirmās eksperimentālās bruņumašīnas ražošanā, ko parasti sauc par FIAT-Izhora. Taču jau februārī valstī kaut kā nogāja greizi, un līdz marta beigām visas bruņumašīnas atgriezās Petrogradā. 1917. gada 30. martā GVTU pavēlēja visu nekustamo īpašumu Sheffield-Simplex un Armie Motor Lories bruņumašīnu veidā nodot darba stāvoklī un nodot Rezerves nodaļai patrulēšanai pilsētā un Petrogradas strādnieku padomes lietošanai. 'un karavīru' vietniekus, nevis kaujas mašīnas, kas nosūtītas uz fronti. Vismaz dažas bruņumašīnas tika salabotas un kļuva par padomju spēku triecienspēku.

Viens no nestandarta bruņumašīnas Sheffield-Simplex pielietojumiem bija viena no transportlīdzekļiem, kam noņemti torņi, kā katafalki, Sanktpēterburgas sadursmju laikā bojāgājušo bērēs.

Pēc 1917. gada oktobra revolūcijas gandrīz visas bruņumašīnas, tostarp uz Sheffield-Simplex šasijas, kas palika Petrogradā, nonāca Sarkanajā gvardē. Patrulēšanai un objektu apsardzei Sanktpēterburgā tika izmantoti vairāki transportlīdzekļi, bet pāris Sheffield-Simplex tomēr nokļuva frontē un piedalījās Jaroslavļas sacelšanās vai sacelšanās apspiešanā, lūk, uz kuru pusi jāskatās.

Jaroslavļas sacelšanās bija viena no nežēlīgākajām boļševiku valdības operācijām. Augstumā boļševiku režīma pretinieku pusē cīnījās ne vairāk kā 2000 cīnītāju. Sociālo revolucionāru un viņu atbalstītāju galvenais triecienspēks bija divu lielgabalu Harfordu bruņotā divīzija un bruņuvilciens, kas bija pārgājis nemiernieku pusē. Sacelšanās sākās pilnīgi nesaskaņota ar citu Maskavas varas pretinieku darbībām. Sacelšanās apspiešana bija nesamērīgi barga, pilsēta tika apšaudīta no bruņuvilciena un bombardēta no lidmašīnām. Pret nemierniekiem tika izmestas vairākas bruņotās divīzijas, kuru vidū bija arī divi Šefīldas-Simpleksi. Varbūt šīs bija vienīgās bruņumašīnas uz Sheffield-Simplex šasijas, kas piedalījās karadarbībā, izņemot bruņumašīnu, kas kļuva par latviešu trofeju,
Bruņumašīnas Sarkanās armijas štābā Vspolē - no labās uz kreiso: FIAT-Izhora, divi Sheffield-Simplexes, Austin un Garford. https://humus.livejournal.com/6822645.html#cutid2
Pret nemierniekiem tika mestas ārvalstu algotņu triecienvienības: divas latviešu strēlnieku rotas, Polijas Varšavas padomju revolucionārais pulks un ķīniešu-korejiešu rota. Lai apspiestu sacelšanos, tika izveidota atsevišķa Jaroslavļas fronte. Sacelšanās tika uzvarēta sliktas organizācijas, ieroču trūkuma dēļ un, pats galvenais, sarkano spēku radikālā skaitliskā pārākuma un artilērijas un lidaparātu izmantošanas dēļ, lai iznīcinātu pilsētu un tās iedzīvotājus.
Ķīnas un korejiešu algotņi Sarkanajā armijā antiboļševiku sacelšanās apspiešanas laikā Jaroslavļā
Papildus cilvēku upuriem pilsētas bombardēšanas un tai sekojošā ugunsgrēka laikā gandrīz pilnībā tika iznīcināti arī Artilērijas muzeja arhīvi un kolekcija, kas kara laikā tika izvesta no Sanktpēterburgas uz Jaroslavli un glabājās Spassky klosterī. .
Jaroslavļa pēc antikomunistu sacelšanās apspiešanas. https://humus.livejournal.com/6822645.html#cutid2
1919. gadā vismaz viena bruņumašīna uz Sheffield-Simlex šasijas tika atjaunota, nomainot aizmugurējo asi un jaunas radiatora bruņas ar slīpu priekšējo sienu, acīmredzot no Ostinas bruņumašīnas. Turklāt mašīnai motora pārsega centrā tika uzstādīts kursa prožektors. Automašīna dienēja vienā no Sarkanās armijas vienībām.
Sheffield-Simplex pēc atjaunošanas ar nomainītu aizmugurējo asi un radiatora bruņām
Lielākā daļa bruņumašīnu uz Sheffield-Simplex šasijas, kā pilnīgi nederīgas, tika atbruņotas uzreiz pēc pilsoņu kara beigām Krievijā. Bet vairāki Sheffield-Simplexes tomēr kalpoja kā bruņu riepas, ja ne imperatora armijā, tad Sarkanajā armijā - 8 bruņu korpusi tika izmantoti Matval tipa bruņu riepu izgatavošanai, kas būvētas pēc 1920. gada.

Sheffield-Simplex pēc atjaunošanas ar nomainītu aizmugurējo asi un radiatora bruņām
Kopš 2018. gada Rīgas Motormuzejs (RĪGAS MOTORMUZEJS) jau gadu demonstrē Latvijas armijā dienējušā Šefīldas kompleksa mirstīgās atliekas, kas atrastas 1941. gada kauju vietā. Un, lai gan Sheffield-Simplex tika modernizēts, pārkārtojot jauno Ford šasiju, viss, kas tika atrasts, attiecas uz “vietējā” Sheffield-Simplex bruņu korpusu. Rāmis un piekare ekspozīcijai ņemti no atsevišķi atrasta Latvijā ražota Ford.
Foto:  https://skaties.lv/auto/raidijums-zebra/zebra-legendara-brunumasina-imanta-dala-no-latvijas-simtgades-tagad-apskatama-ari-rigas-motormuzeja/
Sheffield-Simlex bruņumašīna krievu raksts
Valsts: Lielbritānija
Ražotājs: Sheffield Simplex Motor Works Ltd.
Izdošanas gads: 1915
Daudzums: 25
Kaujas svars: 4038 kg
Apkalpe: 3-4 cilvēki
Rezervācija: 5,5-8 mm
Apkalpe 4/5
Bruņojums: 2 × 7,62 mm ložmetējs Maxim 1910
Šasija: Sheffield Simplex LA7B 30ZS
Dzinējs: 30 ZS, 4741 cm³
Kur skatīties: Rīga, Latvija, Rīgas Motormuzejs




avots:  https://zen.yandex.ru/media/id/5d36b0ffd4f07a00af1a9d3d/russkie-oficierskie-broneviki-chast-25-sheffieldsimpleks-1915-chto-delat-esli-kupil-kaktus-5f8fe6f6c6c69f6f60c
 

Категория: LV | Просмотров: 47 | Добавил: CIK | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 1
avatar
0
1 A2auto • 20:48, 15.12.2022
<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fistorijaxx%2Fposts%2Fpfbid034N1DvivdaVFGeEBn88tEtLSeAmkw5272iFPdhMDNzKvqN4eabzkvsNHrVsKu4V9Jl&show_text=true&width=500" width="500" height="764" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share"></iframe>
avatar